Sborníky, časopisy



24.11.
2014
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ)


 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2015

Možno zakoupit zde: odkaz

Tento jubilejní, již desátý, sborník (AUČCJ) nabízí všem zájemcům další pečlivě připravený výběr z příspěvků přednesených během roku 2015 na společných pravidelných setkáních. Přednášející z řad odborníků, lingvistů a učitelů daného oboru opět nabízejí zajímavá témata z problematiky češtiny jako cizího jazyka. Tentokrát se podíváme do oblasti výukových materiálů, kde si mimo jiné představíme některé online-portály a moderní český výkladový slovník Lexicon 5. Pohlédneme rovněž na specifika použití videa ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Druhý oddíl se zaměřuje na výuku vyšších úrovní, kde nám autorka příspěvku přiblíží problematiku využití písňových textů při výuce zvukové stránky češtiny. Třetí část sborníku se zabývá otázkou zdokonalování lektorských dovedností, zvláště otázkou hospitace a zpětné vazby. Autorka příspěvku představí systém metodické podpory v kurzech (AUČCJ). Čtvrtá část sborníku mapuje problematiku výuky dětí-cizinců a jejich začleňování do výuky. Mimo jiné se podíváme na vzdělávací obsah Češtiny jako druhého jazyka na základních školách. Novinkou tohoto sborníku jsou Příklady dobré praxe. Zde se soustředíme na základní jazykové dovednosti, kterými jsou psaní a gramatika, mluvení a fonetika, poslech a čtení. Zájemci zde najdou mimo jiné celou řadu dobrých nápadů a her k procvičování daných dovedností.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2014

Možno zakoupit zde: odkaz

V pořadí již devátý sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka nabízí všem zájemcům další pečlivě připravený výběr z příspěvků přednesených během roku 2014 na společných pravidelných setkáních. Přednášející z řad odborníků, lingvistů a učitelů daného oboru se zabývali aktuálními tématy problematiky češtiny jako cizího jazyka. Tentokrát je publikace rozdělena do čtyř tematických částí. První oddíl je věnován testování a jazykovým zkouškám. Patří sem například příspěvky k problematice tvorby diagnostických materiálů pro děti-cizince či zkouška z jazyka a reálií pro udělení státního občanství ČR. Druhý oddíl se zabývá IT a vizuálními materiály ve výuce. Představeny tu jsou například základní parametry a možnosti využití sociálních sítí ve výuce češtiny jako cizího jazyka, specifika výuky cizího jazyka přes internet nebo tradice a inovace ve výuce odborných jazyků. Třetí část se zabývá otázkami etiky v práci učitele ve výuce azylantů. Čtvrtá část mapuje problematiku výuky dětí-cizinců, systém podpory cizinců v ČR a možnosti diagnostiky jazykových a kognitivních funkcí u těchto dětí. Zájemci zde najdou mimo jiné celou řadu dobrých nápadů, například jak využít internet, kameru a interaktivní projektor ve výuce češtiny jako cizího jazyka či jak využít portálů a slovníků LINGEA ve výuce, v neposlední řadě pak také několik ukázek her k procvičení lexika.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2013
192097_bigMožno zakoupit zde: odkaz Osmý sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) je svým způsobem výjimečný. V roce 2013 totiž Asociace oslavila hned dvojí jubileum: jednak se uzavřelo první desetiletí její existence a zároveň počet pravidelných setkání dosáhl kulaté čtyřicítky. Při této příležitosti byla uspořádána konference s mezinárodní účastí pod názvem Čeština doma i ve světě. Kladla si za cíl představit aktuální situaci výuky češtiny jako cizího jazyka v různých jazykových areálech. Příspěvky významných odborníků, kteří se konference zúčastnili, jsou publikovány v první části tohoto sborníku. Zastoupeny jsou především evropské vědecko-vzdělávací instituce, kde má výuka češtiny dlouhou tradici, představen je však také například lektorát češtiny v Koreji. V rámci konference samozřejmě nebyla opomenuta ani situace ve výuce češtiny jako cizího jazyka na území České republiky – příspěvky prezentují zkušenosti z některých vysokoškolských institucí, nechybí ani zamyšlení nad aplikací metod výuky češtiny jako cizího jazyka v prostředí české základní školy. Na konferenci zazněl rovněž příspěvek týkající se jazykového testování, které s výukou češtiny jako cizího jazyka úzce souvisí, krátce je také představen časopis Nová čeština doma a ve světě, pod jehož záštitou se konference konala. Jestliže konference uzavřela jednu desetiletou etapu působení AUČCJ, pak následující tři pravidelná setkání otevřela etapu novou. Publikované příspěvky se týkají především praktických témat, která do značné míry navazují na tematiku konference: představeny jsou didaktické aspekty výuky cizích jazyků, pozornost je věnována výuce češtiny jako cizího jazyka na úrovni základní školy, mj. i z psycholingvistického hlediska, a prezentovány jsou konečně také zkušenosti s výukou odborné češtiny z různých specializovaných pedagogických pracovišť.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012

180136_big

Možno zakoupit zde: odkaz

Sedmý sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) přináší stejně jako v minulých letech články připravené na základě příspěvků, jež zazněly na pravidelných setkáních AUČCJ. Těchto setkání se konalo v uplynulém roce celkem pět a pokryla širokou škálu témat - teoretických i praktických - souvisejících s problematikou výuky češtiny pro cizince. Nechybějí zde příspěvky zabývající se didaktickými aspekty této výuky, autoři se zamýšlejí například nad úkolově orientovaným vyučováním, velká pozornost je věnována také otázce výslovnosti. Za velmi užitečné lze nepochybně považovat rovněž příspěvky týkající se jazykového testování, respektive zkoušek z češtiny jako cizího jazyka. Pozornost však byla v uplynulém roce věnována také migrační politice, tedy oblasti, jež je sice pedagogice i jazykovědě vzdálenější, přesto však s výukou cizinců úzce souvisí. Zajímavý přesah mimo rámec běžných témat našich setkání představuje rovněž exkurz do oboru lingvistické antropologie. I v roce 2012 se účastníci setkání AUČCJ dočkali praktických ukázek didaktických metod v rámci pracovních dílen (workshopů) a písemné výstupy z těchto dílen ve sborníku doplňují a ilustrují jednotlivá témata. Jsme rádi, že můžeme touto formou zpřístupnit širší odborné veřejnosti otázky, jimiž jsme se v minulém roce zabývali, a doufáme, že se otištěné příspěvky stanou inspirací pro další setkání i pro individuální pedagogickou a vědeckou práci.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011

Možno zakoupit zde: odkaz

Šestý sborník AUČCJ přináší všem zájemcům o problematiku češtiny jako cizího jazyka rozmanité příspěvky pronesené během roku 2011 na společných setkáních. Přednášející z řad odborníků, lingvistů a učitelů daného oboru se zabývali tématy jako konkurence spisovné a nespisovné češtiny, vzdělávání učitelů češtiny pro cizince, pragmatická lingvistika ve výuce češtiny jako cizího jazyka, práce s chybou, genderová lingvistika či mládež-cizinci. Jejich články jsou zaměřené jak teoreticky, tak prakticky. Předkládají mj. některé výzkumy mezi zahraničními studenty češtiny, možnosti využití chystaného žákovského korpusu CzeSL, dále ojedinělý projekt, jenž vyústil v představení Certifikované zkoušky z češtiny pro mládež v zahraničí, jsou zde představeny možnosti dalšího vzdělání učitelů češtiny pro cizince a také publikace zaměřené na vzdělávání mládeže. Tyto a další příspěvky jsou pak doplněny ukázkami praktické výuky, jež mohli účastníci setkání AUČCJ zhlédnout v rámci pracovních dílen (workshopů). V roce 2011 však také došlo k významnému posunu samotné Asociace. Té se podařilo uspět ve výběrovém řízení pořádaném MŠMT a MVČR, a zajišťovat tak výuku azylantů a osob s doplňkovou ochranou pro tento rok. Význam AUČCJ se ale projevuje i nárůstem počtu jejích členů, organizace se stává ve vědomí české i zahraniční společnosti šířeji známou. Mnohé o tom vypovídají webové stránky Asociace, a proto je sborník uveden jejich prezentací. Věříme, že čtenáři zde najdou zajímavé, poutavé a poučné informace, které budou moci uplatnit i ve své praxi.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2010

Možno zakoupit zde: odkaz

V pořadí pátý sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) obsahuje pestrý výběr příspěvků, které mohli zájemci vyslechnout během celého roku 2010 na společných setkáních, jež AUČCJ pořádá pravidelně čtyřikrát do roka. Přednášející z řad odborníků na češtinu pro cizince, učitelů a lingvistů se během uplynulého roku vyjadřovali k velmi aktuálním tématům, jakými jsou například metody ve výuce češtiny pro cizince, začlenění dětí cizinců do výuky základních a středních škol, distanční vzdělávání, e-learning, individuální výuka, andragogika, kurzy s nízkou hodinovou dotací a kognitivní lingvistika v praxi. Soubor příspěvků ze setkání AUČCJ je doplněn o přínosný článek zaměřený na otázky autorského práva. Materiál shrnuje základní informace, jež byly předneseny na semináři uspořádaném Asociací učitelů češtiny jako cizího jazyka společně s Českou a slovenskou asociací jazykových center v Praze na podzim roku 2010. Díky širokému tematickému záběru příspěvků naleznou čtenáři v této publikaci jak cenné teoretické informace z různých oblastí češtiny jako cizího jazyka, tak množství ryze praktických rad a návodů, jak zpestřit, zefektivnit a usnadnit výuku češtiny pro cizince v různých typech kurzů.

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007-2009
152050_bigMožno zakoupit zde: odkaz V pořadí čtvrtý sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) nabízí další pečlivě připravený výběr z příspěvků přednesených na pravidelných setkáních této organizace. Tentokrát publikace mapuje semináře z období od prosince 2007 do prosince 2009 a je rozdělena do dvou částí. První oddíl je věnován odborným teoretickým přednáškám, které se zabývají různými aspekty češtiny jako cizího jazyka. Patří sem např. příspěvky věnující se problematice výslovnosti, osobě učitele, jeho roli ve vyučování či vhodnosti a dostatečnosti jeho přípravy na interkulturní výuku. Druhá část sborníku obsahuje množství prakticky zaměřených materiálů, jež si kladou za cíl poradit a pomoci učitelům češtiny pro cizince v jejich výuce a podpořit jejich činnost. Zájemci zde najdou mimo jiné celou řadu dobrých nápadů, například jak využít video v hodinách češtiny či jak pracovat s učebními texty pro rozvíjení sociokulturní kompetence, v neposlední řadě pak také několik zajímavostí o multikulturní výuce na ZŠ.  

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007
Možno zakoupit zde: odkaz V pořadí třetí sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka mapuje setkání členů této organizace, které proběhlo v průběhu roku 2007, a úspěšně tak navazuje na předchozí dva ročníky. Přináší texty, které se zabývají teoretickými problémy výuky češtiny jako cizího jazyka, ale i množství praktických reflexí. Sborník je již tradičně rozčleněn do několika oddílů, kterým předchází cenná stať o autorském právu a jeho užití při výuce či při přípravě výukových materiálů. První část sborníku je věnována různorodým teoretickým otázkám, jako např. možnostem zjednodušení systému české deklinace pro potřeby cizojazyčných mluvčích, podobě mluvnické poučky v učebnicích češtiny pro cizince, využití dramatu jako výukové metody apod. Ve druhém oddílu jsou shromážděny příspěvky shrnující sociolingvistické poznatky související s výukou češtiny pro studenty z Rakouska, Švýcarska a Německa. Třetí část sborníku se věnuje dlouhodobě diskutovanému tématu ve výuce češtiny pro cizince - obecné češtině. Kromě teoretického příspěvku o roli obecné češtiny v mluvené a psané podobě jazyka jsou zde prezentovány praktické zkušenosti s uplatněním obecné češtiny ve výuce polských studentů. Čtvrtý oddíl shrnuje informace o zajímavých projektech týkajících se češtiny jako cizího jazyka a poskytuje i představu o projektové činnosti AUČCJ.

  

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006
133382

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) shrnuje úspěšnou aktivní činnost této organizace za rok 2006. Šíří svého tematického rozpětí navazuje na sborník příspěvků z let 2003-2005 a přináší texty zabývající se jak obecnými otázkami češtiny jako cizího jazyka, tak konkrétními problémy, které s výukou češtiny pro cizince souvisejí. Mnohé z nich - jak je již dobrou tradicí - zazněly na setkáních AUČCJ v roce 2006.

Možno zakoupit zde: odkaz

 

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005

128706

Možno zakoupit zde: odkaz

Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) z let 2003-2005 je prvním reprezentativním materiálem tohoto sdružení. Obsahuje příspěvky, z nichž většina zazněla na pravidelných setkáních asociace. Tematické rozpětí příspěvků velmi dobře znázorňuje šíři problematiky, jíž se asociace zabývá. Příspěvky nejsou věnovány pouze samotné výuce češtiny jako cizího jazyka, resp. češtiny pro cizince, ale také sociokulturním aspektům, které s výukou češtiny jako cizího jazyka přímo souvisejí, ukázkovým hodinám, pracovním seminářům a vystoupením členů, kteří se zabývali konkrétními didakticko-metodickými otázkami.V neposlední řadě může být, zvláště pro začínající učitele, cenná bibliografie, která některé texty doprovází. Sborník je podle obsahového zaměření rozdělen do 5 oddílů. První část je spíše teoretická, druhá a třetí se zabývá sociokulturními aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka, jednak u studentů se slovanským mateřským či výchozím jazykem a jednak seznamuje s obtížnostmi výuky u studentů z Asie. Čtvrtý oddíl přináší praktické ukázky věnované práci s textem, cvičením, poslechu a celkovému didakticko-metodickému přístupu. Pátý oddíl podává informace o problematice výuky dětí imigrantů. Sborník uzavírá příspěvek pojednávající o vytvoření prvního manuálu češtiny pro cizince bez znalosti latinky.



© AUČCJ 2004 - 2017 - všechna práva vyhrazena Gappa - tvorba webových stránek