Mgr. Dana Havlíková z Výzkumného a testovacího centra ÚJOP UK na 60. setkání AUČCJ přednesla prezentaci na téma Jak pracují s chybou lektoři SIP?
Novou učebnici Čeština pro cizince – úroveň A1/A2 představila na 60. setkání AUČCJ Jitka Veroňková z Fonetického ústavu FF UK, která se podílela na zpracování sekce výslovnosti.
Mgr. Vladimír Vaďura a Ph.D. a Mgr. Patricie Jurasová z Jazykové školy Pelican v Brně na 60. setkání AUČCJ dne 17. 2. 2018 vystoupili s příspěvkem Podpora multilingualismu a výuky jazyků v evropských projektech.
Program 60. setkání, které se uskuteční 17. února 2018, je k dispozici po otevření tohoto příspěvku. Najdete v něm také popis cesty na místo konání setkání.
Počet míst na workshopy je omezen, přihlašujte se, prosím, do středy 14. února (16:00) pomocí on-line formuláře na adrese https://goo.gl/forms/Ryzom4XiUNXQ5Ulq1.
Těšíme se na Vás!
Dne 2.12.2017 se uskutečnilo 59. setkání AUČCJ. O průběhu setkání si můžete přečíst v tomto článku.
Mgr. Kamila Sladkovská z Národního ústavu pro vzdělávání na 59. setkání AUČCJ představila on-line verzi Evropského jazykového portfolia.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. z Pedagogické fakulty Karlovy univerzity si na 59. setkání AUČCJ připravila workshop na téma hudebně-jazykové hry na podporu osvojování češtiny jako druhého jazyka.
Kristýna Šejnohová na 59. setkání AUČCJ dne 2.12.2017 představila klub InBáze, jehož hlavním cílem je pomáhat migrantům a jejich rodinám v životě v České republice.
Jazykové kompetenční centrum pro němčinu a češtinu je projekt, který vznikl v rámci programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Svobodný stát Bavorsko. Cílem projektu je zvýšit zájem o jazyk sousední země v česko-německém příhraničí i o sousední zemi samotnou, zlepšit znalosti češtiny ve východním Bavorsku, němčiny v jižních a západních Čechách, poskytnout trvalou nabídku výuky těchto jazyků v regionu a zároveň vytvořit novou ucelenou koncepci výuky němčiny a češtiny jako cizího jazyka.
Michal Hudeček ze společnosti Levebee s.r.o. na 59. Setkání AUČCJ představil online aplikaci Včelka, která zlepšuje úroveň čtenářských dovedností a pomáhá dětem při obtížích se čtením, zejména dětem s dyslexií.
PhDr. Jitka Cvejnová a Mgr. Kateřina Sormová Ph.D. v rámci svého příspěvku na 59. setkání AUČCJ dne 2.12.2017 připomenuly jazykovou politiku Rady Evropy a jeden z jejích nástrojů Evropské jazykové portfolio. V další části účastníkům představily práci na konkrétním projektu jazykového portfolia, který je zaměřen na češtinu jako druhý jazyk a zahrnuje deskriptory použitelné pro uživatele od mladších žáků po dospělé.
Program 59. setkání, které se uskuteční 2.prosince 2017, je k dispozici po otevření tohoto příspěvku. Najdete v něm také popis cesty na místo konání setkání.
Počet míst na workshopy je omezen, přihlašujte se, prosím, do středy 29. listopadu (16:00) pomocí on-line formuláře na adrese https://goo.gl/forms/iB92P5ZQpUKV0J1q2.
Těšíme se na Vás!
Dne 7.10.2017 se uskutečnilo 58. setkání AUČCJ. O průběhu setkání si můžete přečíst v tomto článku.
S celoživotním učením je v současnosti většina z nás konfrontována téměř denně. V příspěvku jsme se pokusili tento pojem charakterizovat a vystihnout specifika učení v jednotlivých etapách našeho života.
Příspěvek představil výsledky diplomové práce Neverbální komunikace v komunikačněpřístupové výuce češtiny jako cizího jazyka zabývající se způsoby využití neverbální komunikace ve výuce češtiny pro cizince. Příspěvek se zaměřil především na to, jaké druhy neverbální komunikace jsou ve výuce nejdůležitější a v jakých situacích se vyskytují. Tyto informace jsou zároveň důležitým podkladem pro směřování dalšího výzkumu.
Nerlich, Lenka (2017): Tschechisch lernen, Prag erkunden, Buske Verlag Hamburg
Ve spolupráci s českou filmovou agenturou Duha vznikl multimediální učební materiál (texty a krátké filmy) na úrovni A2/B1, který integrativně cílí na procvičování poslechu a čtení s porozuměním a zároveň umožňuje a podněcuje studenty češtiny k ústnímu výrazu v podobě krátkých referátků. Tématem učebního materiálu jsou české reálie, hlavní důraz je kladen na kulturní památky, historii a osobnosti spojené s Prahou.
Workshop se týkal obsahové náplně kurzu pro seniory, studenty starší 50 let a přiblížil prakticky vhodné aktivity, materiály a lektora. Workshop seznámil účastníky se specifikami učení cizího jazyka ve stáří a jakou formou pojmout cizí jazyk tak, aby seniory bavil a neodradil. Obsahová náplň se týkala jedné vybrané jazykové úrovně, kterou jsou Začátečníci. Workshop vycházel z výuky angličtiny s cílem povzbudit účastníky ke vztažení obsahu na kontext výuky češtiny pro cizince.
Časopis AHOJ (www.casopis-ahoj.cz), který je určený studentům češtiny pro cizince, jsme začali vydávat v květnu 2016 a do současné doby jsme publikovali již 6 čísel. Každé číslo obsahuje články na jedno ústřední téma řazené do pravidelných rubrik (Život v České republice, České tradice a pověsti, Český film atd.). Články jsou rozděleny do tří úrovní podle pokročilostí, jsou doplněny slovníčkem a některé i cvičeními. V prezentaci bychom vám rádi vydaná čísla blíže představili.
Program 58. setkání, které se uskuteční 7. října 2017, je k dispozici po otevření tohoto příspěvku. Najdete v něm také popis cesty na místo konání setkání.
Počet míst na workshopy je omezen, přihlašujte se, prosím, do čtvrtka 5. října (16:00) pomocí on-line formuláře na adrese http://bit.ly/2wtfVMt.
Těšíme se na Vás!
Digitální technologie se v dnešní moderní době vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí a postupně se staly neodmyslitelnou součástí života lidí. Pomalu ale jistě se začínají dostávat do většiny oblastí, kdy vzdělávání – konkrétně výuka cizích jazyků – není žádnou výjimkou. Právě mezi učiteli jazyků se velmi rychle šíří nejnovější výukové inovace.
Workshop Jak učit přes Skype seznamuje účastníky s jednotlivými funkcemi a prvky Skype a Google aplikací, které je možné využít při vzdálené výuce češtiny jako cizího jazyka. Je primárně zaměřen na učitele, kteří mají zájem rozšířit své (technické?) dovednosti a nabízí praktické řešení pro případy, kdy je student zrovna na služební cestě, ať už v ČR nebo v zahraničí, nebo se z nějakého jiného důvodu nemůže dostavit na pravidelnou výuku. V úvodu se workshop zabývá rozdíly mezi vzdálenou a frontální výukou a nabízí řešení, jak je vyřešit, aniž by byly zanedbány základní jazykové dovednosti a systémy. V další části prezentuje, jak se jednotlivé funkce Skype a Google aplikací dají využít pro pedagogické účely a na závěr si účastníci vyzkouší vytvořit jednu aktivitu pro výuku ČJC online.
Hledáte dobré větné příklady pro užití probíraných slovíček? Zajímají vás kolokace a slovní relace konkretních slov anebo zjišťujete, která slova se vyskytují v podobných kontextech? Představíme vám speciální rozhraní SkELL dovolující prohledávat textovou databází více než 1,5 miliardy slov. Online nástroj SkELL je přístupný zdarma a vy i vaši studenti se s ním naučíte pracovat velmi rychle. Již na pár kliknutí získáte příkladové věty pro vaše slova včetně aktuálních termínů typu brexit či Facebook.