Příspěvky


1 2 3 >>

13.03.
2017
Eva Vincejová, Bronislava Svobodová: Další vzdělávání a jeho perspektivy v podpoře pedagogů


Příspěvek se zabývá změnami v pojetí výuky v Evropě i u nás, výsledky analýz k využití aktivit podporujících profesní rozvoj učitelů, zkušenostmi a trendy ze zahraničí a doporučeními ze 2. mezinárodní konference NIDV „Profesní rozvoj pedagogických pracovníků“.

13.03.
2017
Daniel Křivánek: Studijní texty pro zahraniční studenty – Geografie I., Moderní dějiny politické I.


Učebnice Geografie I. je určena pro přípravu zahraničních studentů na nostrifikační zkoušky ze zeměpisu a je vhodná i pro přípravu na přijímací zkoušky na VŠ. Text se zabývá charakteristikou geografických sfér a regionální geografií kontinentu. Učebnice Moderní dějiny politické I. je pro ty studenty, kteří se chtějí připravit na přijímací zkoušky oborů jako historie, politologie, mezinárodní vztahy, teritoriální studia nebo bezpečnostní studia.

13.03.
2017
Jitka Dřevojánková: Tvarosloví a syntax - cvičebnice pro cizince


Cvičebnice Tvarosloví a syntax je určena k výuce zahraničních studentů, kteří chtějí studovat na vysoké škole obory čeština pro cizince, bohemistika, obecná jazykověda a další filologické obory. Slouží k tomu, aby se studenti seznámili se základními termíny českého tvarosloví a syntaxe. Cvičebnice je určena pro práci ve skupině, s lektorem i pro samostudium.

13.03.
2017
Dana Havlíková: Metodická činnost AUČCJ a DVPP


O výuce češtiny jako cizího jazyka máme již nyní k dispozici řadu materiálů a úkolem každého učitele je se v těchto materiálech zorientovat a vybrat si z nich to, co je pro jeho praxi nejdůležitější. Metodický tým AUČCJ, který ve svých projektech pracuje s učiteli všech typů škol a školských zařízení, se snaží svým kolegům, zejména těm začínajícím, tuto práci zjednodušit a vytyčit pro ně témata, která podle našeho názoru pokrývají základní problémy. Cílem prezentace je seznámit s těmito tématy, která jsou hlavními body metodické činnosti AUČCJ v projektech a kurzech DVPP pro veřejnost, i členy AUČCJ. Věříme, že naši členové jako zkušení učitelé přispějí do diskuze nad těmito tématy.

13.03.
2017
Barbora Štindlová: Další vzdělávání učitelů na ÚJOP UK


Prezentace představí kurzy Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy určené pro další vzdělávání učitelů v oblasti výuky češtiny pro cizince v ČR i v zahraničí.

13.03.
2017
Stanislava Janíčková: Různorodost výhodou


Proč se bojíme nehomogenních tříd? Jaké výzvy před nás taková třída klade? Jaké strategie můžeme použít, aby se různorodost studentů stala výhodou a ne překážkou v procesu učení? Učitelé si v tomto workshopu vyzkoušeli na vlastní kůži lekci v nehomogenní třídě a měli příležitost najít odpovědi na své otázky na základě praktické zkušenosti.

06.12.
2016
Silvie Převrátilová: Komunikační přístup a pracovní sešit Česky krok za krokem 1


Pojem „komunikační přístup“ je všem učitelům známý. Jaké jsou jeho konkrétní principy a jejich aplikace v přípravě lekce? Workshopu se soustředil na ujasnění základních zásad komunikačního přístupu a jejich uplatnění při tvorbě plánu lekcí s použitím učebnice Česky krok za krokem 1 a prvního dílu pracovního sešitu.

06.12.
2016
Ilona Starý Kořánová: Tvorba odborného textu a metody výuky slovosledu


Příspěvek byl zaměřen na teoretická východiska výuky slovosledu v kurzech pro studenty úrovně B2 až C1 a bylo představeno několik interaktivních cvičení v prostředí Moodle.

06.12.
2016
Eva Vincejová, Bronislava Svobodová: Systémová podpora pedagogických pracovníků vzdělávajících děti/žáky-cizince


Příspěvek se zabývá popisem systému NIDV v komplexní podpoře pedagogických pracovníků škol v oblasti začleňování dětí/žáků-cizinců do výuky a jejich vzdělávání prostřednictvím informační, metodické a vzdělávací podpory. Systém podpory byl vytvořen na základě požadavků MŠMT a uveden do praxe v roce 2014.

06.12.
2016
Halka Smolová Závorová: Dotace, granty, rozvojové programy a podpůrná opatření ke vzdělávání cizinců v Praze

06.12.
2016
Svatava Škodová, Linda Doleží: Radosti výuky češtiny pro náctileté cizince


Během první části workshopu se účastníci seznámili se specifiky výuky náctiletých cizinců a byla jim představena nová metodická příručka AUČCJ - Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Ve druhé části se workshop zaměřil na metodické zásady výuky gramatiky a slovní zásoby pro náctileté. Byly představeny konkrétní postupy, které svou sociální podstatou vyhovují dané věkové skupině. Jako ilustrativní materiál pro výuku byla použita učebnice angličtiny pro náctileté Teen2teen. Celý workshop byl provázen mohutnou diskuzí všech zúčastněných :-).

21.10.
2016
Maria Simeunovich-Skvortsova: C-testy a jejich použití při výuce češtiny jako cizího jazyka


Seznámení s C-testy a tím, jak se tvoří a co se s jejich pomocí můžeme dovědět o jazykových znalostech studentů. Podíváme se, jak můžeme aplikovat C-testy při testování a výuce češtiny jako cizího jazyka a jeden C-test spolu vyzkoušíme.

21.10.
2016
Lída Holá: Česky krok za krokem 1


Autorka představila učebnici Česky krok za krokem 1, jež je určena pro výuku na úrovních A1 a A2. Pod novým názvem v ní najdeme přepracované, rozšířené a podstatně obsahově i graficky inovované vydání nejprodávanější učebnice češtiny jako cizího jazyka New Czech Step by Step/Tschechisch Schritt für Schritt. Publikace obsahuje 24 lekcí, které na bázi komunikačních situací systematicky rozvíjejí všechny dovednosti, a to jak receptivní (čtení a poslech s porozuměním), tak produktivní (psaní a mluvení), přičemž důraz je kladen na schopnost dorozumět se a aktivně používat češtinu v praktickém životě. Oproti předchozí generaci učebnice přináší tato publikace metodicky propracovanější postupy práce s texty a komunikativněji orientovaná cvičení a zadání. Učebnice obsahuje bohatý fotografický a obrazový materiál, Přílohu se slovníčkem a klíčem a dvě CD s nahrávkami textů (též jako MP3 on-line). 

21.10.
2016
Jana Nováková: Připravujeme se k Certifikované zkoušce z češtiny – úroveň B2 (CCE–B2)


Mnozí vyučující češtiny si kladou otázku, jak své studenty co nejlépe připravit ke zkouškám či testům. To je jeden z důvodů, proč vznikla publikace Připravujeme se k Certifikované zkoušce z češtiny – úroveň B2. Během workshopu se účastníci dozvěděli, jaké možnosti publikace pro přípravu nabízí, a získali praktické informace, díky kterým mohou zvýšit šance svých studentů na úspěch.

13.06.
2016
Jana Zmrzlíková: Ahoj – časopis pro studenty češtiny pro cizince


Online časopis Ahoj (www.casopis-ahoj.cz) bude vycházet čtvrtletně (první číslo v květnu 2016) a je určen studentům češtiny pro cizince. Časopis obsahuje české texty na aktuální témata, lexikální a gramatická cvičení a mnoho dalšího. Články jsou rozděleny podle úrovně na snadné, středně obtížné a obtížné. Časopis lze využít jako doplňkový materiál přímo ve výuce nebo jako materiál pro samostudium. Autorkami příspěvků v časopisu jsou lektorky češtiny pro cizince s dlouholetou praxí.

13.06.
2016
Zuzana Halsey: Mobilní aplikace „Ten Ta To“


Interaktivní pomůcka k procvičování gramatických rodů substantiv.

13.06.
2016
Jana Rodrová, Markéta Vymětalová: Čeština pro cizince – Jazykové hry


Kniha Čeština pro cizince – Jazykové hry obsahuje 30 aktivit, které zábavnou formou (různé křížovky, osmisměrky, anagramy, hádanky apod.) procvičuje základní gramatické jevy a poskytuje zajímavé informace o České republice. Kniha je určena studentům češtiny jako cizího jazyka úrovně A1-A2, ale také lektorům jako doplňkový materiál ve výuce. Studenti ocení aktivitu na jedné straně a řešení hned na druhé. Vychází v praktické kroužkové vazbě.

13.06.
2016
Petr Hladík: 111 nových her pro atraktivní výuku jazyků


Vést výuku pestrou, zábavnou a poutavou formou není složité, když si vezmete na pomoc tuto knížku. Obsahuje 111 nových her vhodných pro výuku prakticky všech jazyků – nezáleží na tom, zda učíte angličtinu, němčinu, češtinu, francouzštinu, španělštinu, ruštinu nebo jakýkoliv jiný jazyk. Hry jsou rozděleny do šesti oblastí podle cíle, a to na aktivizující, seznamovací, konverzační, gramatické a hry pro rozvoj psaní. U každé hry se dozvíte informaci o čase, který zabere, jazykové úrovni, pro kterou je určena, její organizaci, studijních cílech a potřebných pomůckách. Kromě popisu průběhu hry v knize dále naleznete řadu konkrétních příkladů a příloh (herní plány, obrázky, kartičky), které si můžete zdarma stáhnout z internetu v češtině, angličtině, němčině, francouzštině, španělštině a ruštině. Chcete-li nadchnout své studenty a vzbudit v nich zájem o jazyk, je tato kniha určena právě vám.

13.06.
2016
Jarmila Valková: Alternativní metody: využít a opustit


Příspěvek interaktivně připomene vybrané alternativní či méně časté metody ve vyučování druhého jazyka se zaměřením na následující dva aspekty: 1) Určité techniky a postupy těchto metod, které můžeme v současnosti s úspěchem využít ve vyučování druhého jazyka, máme-li za cíl rozvíjení komunikační kompetence. Budou představeny konkrétní techniky a aktivity k použití ve výuce češtiny. 2) Objevená úskalí a klíčová zjištění vytvářející důvody k překonání těchto metod ve vyučování druhého jazyka, je-li cílem rozvíjení komunikační kompetence.

13.06.
2016
Pavlína Vališová: Využití korpusů ve výuce ČCJ (metoda Data-driven learning)


Jazykové korpusy přinášejí autentický jazyk neupravený pro didaktické účely. Díky velkému množství dat můžeme v korpusu najít typická užití a nejčastější kontexty slov. Pokud se studenti naučí s korpusem pracovat, lze jej využívat jako doplněk slovníku. Metodu Data-driven learning začal poprvé využívat pro angličtinu Tim Jonhs v 90. letech na univerzitě v Birminghamu. Její podstatou je přímá práce studentů s korpusem, tzn., že studenti sami vyhledávají v korpusu a pozorují jazyková data. Na základě své observace pak zobecňují pravidlo. Metoda však může být i více řízená, např. když učitel připraví konkrétní otázky nebo v případě technických obtíží vytiskne vybrané řádky z korpusu na papír. Workshop představí konkrétní aktivity, jak využívat Český národní korpus ve výuce, především on-line nástroj SyD.

13.06.
2016
Kateřina Sachrová: Když učebnice nestačí aneb Nebojte se autentického textu


Téměř každý vyučující češtiny jako cizího jazyka ve své výuce někdy využívá neučebnicové textové materiály (autentické či uměle vytvořené), a to buď ve snaze o zpestření vyučování či v případě nedostačujícího obsahu dané učebnice. V úvodu workshopu bude účastníkům stručně nastíněna problematika textové různorodosti učebnicových textů a výsledky obsahové analýzy vybraných učebních materiálů z hlediska zastoupení funkčních stylů. Cílem workshopu pak bude představit několik aktivit a návrhů na práci s autentickými texty prostěsdělovacího, odborného, administrativního, publicistického a uměleckého funkčního stylu. Společně se pokusíme najít odpověď na otázku, proč a jakým způsobem bychom mohli/měli se stylovým rozlišováním seznamovat studenty českého jazyka již na nižších úrovních. Kromě praktických ukázek bude ve workshopu vymezen i prostor pro sdílení vlastních zkušeností a pro diskuzi.

13.06.
2016
Markéta Flajšhansová: Gramatika efektivně


Seminář představí jeden z možných aktivizujících prvků ve výuce češtiny pro cizince – metodu nácviku nového mluvnického jevu, konkrétně akuzativu singuláru, zpracovaného do interaktivní prezentace v PowerPointu. Prezentace je zaměřena na vytvoření praktických jazykových návyků a dovedností za pomoci signálních neverbálních i verbálních prostředků. Je cílena na mírně pokročilé začátečníky. Vznikla jako doplňkové cvičení k učebnicím Lídy Holé a lze ji použít při výuce studentů se slovanským i neslovanským mateřským jazykem. Je určena pro výuku studentů ve věku SŠ, VŠ a dospělých.

13.06.
2016
Petra Hanušková: Aplikace LyrycsTraining a možnosti jejího využití ve výuce ČCJ


Na praktickém workshopu se účastníci seznámí s webovou aplikací LyricsTraining. Jedná se o aplikaci určenou pro výuku a rozvoj znalosti cizích jazyků prostřednictvím hudebních videoklipů. Aplikace umožňuje vytvoření jednoduchých poslechových cvičení, v nichž mají studenti za úkol doplnit vynechaná slova, případně vybrat chybějící slovo z nabídky. Jedná se tedy o jakési alternativní poslechové cvičení, které reflektuje různé přízvuky a výslovnost mluvčích. Cílem aplikace je zlepšení schopnosti studentů rozpoznávat zvuky a slova v cizím jazyce a zároveň může pomáhat přiučení se a procvičování slovní zásoby. Studenti se učí cizí jazyk zábavnou formou na svých oblíbených písních a téměř nevědomky trénují své poslechové schopnosti. Při workshopu si účastníci vyzkouší využití aplikace z pohledu studenta, aby dokázali aplikaci lépe porozumět. Poté si vyzkouší vytvořit svůj vlastní učební materiál, včetně tvorby cvičení optimalizovaného na konkrétní problematiku.

13.06.
2016
Martina Limburg Loučková: Aplikace Movies a studium cizího jazyka pomocí celovečerního filmu


Naše aplikace pomáhá jak studentovi tak lektorovi maximálně těžit z výhod autentického studijního materiálu a zároveň odstraňuje některé jeho nevýhody. Předvedeme účastníkům, jak ji lze použít při výuce, zároveň si ji budou moci vyzkoušet z pozice studenta.

13.06.
2016
Lucie Gramelová: Netradiční kreativní přístupy


Úvodem semináře se podíváme na přehled a klasifikaci aktuálních kreativních přístupů, zejména z prostředí language-hackingu. Na semináři se budeme podrobněji zabývat využitím dvou inovativních přístupů ve výuce cizích jazyků: myšlenkovými mapami a flashcards aplikacemi. Jedná se o světové trendy rozšířené jak mezi language-hackery, tak mezi polygloty, zároveň však velmi dobře využitelné například při práci s věčnými začátečníky. Variabilita obou přístupů umožňuje používat tyto metody ve skupině i individuálně, na jakékoliv úrovni, s jakýmkoliv tématem.

1 2 3 >>



© AUČCJ 2004 - 2017 - všechna práva vyhrazena Gappa - tvorba webových stránek