Příspěvek představuje učebnici češtiny jako druhého jazyka Cestou necestou A1+, na jejíž tvorbě se kromě autorek podíleli studující Katedry českého jazyka a literatury PdF MU. Učebnice se inovativně zaměřuje na výuku v kontextu českých reálií – každá lekce je zasazena do konkrétního kraje a propojuje jazykové učivo s geograficko-kulturními tématy, mluvou mládeže a vybranými digitálními nástroji. Důraz je kladen na vícejazyčnost, slovotvorbu a praktické využití jazyka. Publikace rovněž propojuje výuku s aplikací SLAN a nabízí flexibilní strukturu vhodnou pro různé typy výuky.
HANA SVOBODOVÁ
Cestou necestou – Jazyková výuka v kontextu českých reálií A1+
Na Katedře českéh o jazyka a liter
atury PdF MU vznikla nová učebnice Cestou necestou A1+, určená žákům s odlišným mateřským jazykem. Je výsledkem spolupráce studentů specializujících se na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka a jejich vyučujících, přičemž právě mladí autoři tvoří pro mladé uživatele. Učebnice se odlišuje důrazem na české reálie – jednotlivé lekce jsou tematicky zasazeny do konkrétních krajů ČR, obsahují návrhy výletů a sekce věnované ukázkám mluvy mládeže.
Didakticky inovativní je i podpora vícejazyčnosti: slovníčky obsahují kromě češtiny i anglické ekvivalenty a kolonku pro zápis v rodném jazyce žáků. Součástí publikace je přehledný „tahák“ se základními jevy a prostor pro vlastní poznámky. Učebnice navíc jako jedna z prvních pracuje se slovotvorbou již na úrovni A1 a propojuje výuku s aplikací SLAN – Slovotvorným analyzátorem pro výuku češtiny pro cizince.
První díl (A1+) je již k dispozici, další díly (A2+ a B1+) jsou v přípravě.
Cestou necestou A1+ (učebnice češtiny jako druhého/cizího jazyka 15+)
Cestou necestou A1+: Inovativní učebnice češtiny v kontextu českých reálií
Učebnice Cestou necestou A1+, určená především žákům s odlišným mateřským jazykem, představuje nový přístup k výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jazyková výuka je v ní systematicky zasazena do kulturního a geografického rámce České republiky – každá lekce se soustředí na konkrétní kraj a propojuje osvojování češtiny s poznáváním reálií, tematickými výlety (včetně tzv. „kešek“) a každodenním jazykem mladé generace.
Jedním z inovativních rysů učebnice je tematicko-zeměpisné uspořádání lekcí, ve kterém putují průvodci (Hana a David) po krajích České republiky a postupně je představují. Výuka se tak opírá o konkrétní situace a prostředí, čímž podporuje přirozené osvojení jazyka v kontextu. Každá kapitola tak integruje nejen základní gramatiku a konverzační témata, ale i autentické jazykové jevy, například ukázky lexikálních jednotek běžné mluvy.
Významnou předností učebnice je také důraz na vícejazyčnost. Slovníčky, které uzavírají každou lekci, obsahují vedle českého výrazu i jeho anglický ekvivalent a prostor pro překlad do mateřského jazyka žáka, čímž se podporuje rozvoj jazykového vědomí a individuální strategie učení. Součástí učebnice je rovněž tzv. „tahák“ – přehled základních a pro začátečníky často problematických jazykových jevů, který slouží jako pomůcka k opakování a orientaci v učivu.
Učebnice Cestou necestou dále jako jedna z mála na úrovni A1+ rozvíjí práci se slovotvorbou. Zprostředkovává ji nejen prostřednictvím jednoduchého teoretického výkladu, ale také ve vazbě na digitální aplikaci SLAN (Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince). Žáci se tak již od počátků výuky seznamují s motivací slov a základními afixy, čímž se rozvíjí jejich schopnost porozumět slovní zásobě a tvořit nová slova.
Učebnice reflektuje současnou dobu rovněž tím, že je propojena s řadou elektronických zdrojů – např. s Internetovou jazykovou příručkou, portálem Nechybujte.cz nebo mapou geocachingu kesky.cz, která podporuje zapojení pohybu a prožitku do výuky. Praktická struktura učebnice formou portfolia umožňuje snadné vyjmutí jednotlivých stran (například slovníčků) nebo vkládání vlastních materiálů, což ocení jak učitelé, tak samotní žáci.
Publikace vznikla na Katedře českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity jako součást projektu Jak na žáky s OMJ? Významným rysem je skutečnost, že jednotlivé lekce spoluvytvářeli studenti specializující se na výuku češtiny jako druhého jazyka pod supervizí vyučujících – učebnici tak spolutvořili mladí lidé přímo pro své vrstevníky. První díl pokrývá jazykovou úroveň A1+, v přípravě jsou navazující svazky pro úrovně A2+ a B1+.
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno)
Vystudovala učitelství českého jazyka, občanské výchovy a speciální pedagogiky na PdF MU, doktorský titul (Dr. phil.) získala na Universität Leipzig. Odborně se zaměřuje na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka, vícejazyčnost, vývoj jazyka, dialektologii, jazykové kontakty a česko-německé jazykové prostředí. Působí na Pedagogické fakultě MU a externě i na Filozofické fakultě MU. Má dlouholetou zkušenost s výukou na tuzemských i zahraničních univerzitách. Je spoluautorkou řady odborných publikací a výukových materiálů.
Spoluautorky:
Klára Vápeníková – Studentka navazujícího magisterského programu Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Zkušenosti sbírá na základní škole, kde vyučuje český jazyk pro cizince. Je jednou z koordinátorek výuky a lektorek předmětu Český jazyk pro studující s odlišným mateřským jazykem na Masarykově univerzitě.
Klára Bílková – Studentka navazujícího magisterského programu Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Zkušenosti sbírá během práce s dětmi ve skautském oddíle, učila v Centru pro cizince. Je jednou z koordinátorek výuky a také je lektorkou v rámci předmětu Český jazyk pro studující s odlišným mateřským jazykem na Masarykově univerzitě.
Článek byl pro AUČCJ napsán k 89. konferenci 31. 5. 2025.

Vystudovala učitelství českého jazyka, občanské výchovy a speciální pedagogiky na PdF MU, doktorský titul (Dr. phil.) získala na Universität Leipzig. Odborně se zaměřuje na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka, vícejazyčnost, vývoj jazyka, dialektologii, jazykové kontakty a česko-německé jazykové prostředí. Působí na Pedagogické fakultě MU a externě i na Filozofické fakultě MU. Má dlouholetou zkušenost s výukou na tuzemských i zahraničních univerzitách. Je spoluautorkou řady odborných publikací a výukových materiálů.