Umělá inteligence v akci

Příspěvek se zaměřuje na praktické využití umělé inteligence (AI) a moderních technologií, jako je ChatGPT 4.0 with canvas, mobilní aplikace ChatGPT a ElevenLabs, ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Popisuje možnosti těchto nástrojů při tvorbě interaktivních aktivit a jejich integraci do vzdělávacího procesu. Zvláštní důraz je kladen na využití HTML souborů pro hry, simulace a další interaktivní prvky, které mohou obohatit výuku a usnadnit práci učitelům.

 

JANA HUDEČKOVÁ

S rozvojem moderních technologií a umělé inteligence (AI) se mění i přístup k výuce jazyků. Nástroje jako ChatGPT 4.0 with canvas, mobilní aplikace ChatGPT a ElevenLabs otevírají nové možnosti pro personalizovanou výuku, tvorbu interaktivních cvičení a podporu řečových dovedností. Tento příspěvek přináší způsoby praktického využití těchto technologií při výuce češtiny jako cizího jazyka a nabízí konkrétní příklady jejich aplikace ve vzdělávacím procesu.

ChatGPT 4.0 with canvas aneb programujeme bez znalosti programování

ChatGPT 4.0 with canvas představuje nástroj, ve kterém učitelé mohou snadno tvořit tolik oblíbená interaktivní cvičení. Tento nástroj umožňuje snadnou tvorbu HTML cvičení, se kterými mohou studenti pracovat přímo ve webovém prohlížeči. Lze zde bez znalosti programování vytvořit aktivity jako je pexeso, kostky generující věty, generátory skupin podle určitého kritéria, seřazování částí textu ve správném pořadí či vylepšit vzhled papírového pracovního listu.

V příspěvku na konferenci byla například ukázána aktivita kostky. Byly vygenerovány 3 kostky, kde na kostkách byl vždy časový výraz, dopravní prostředek a nějaká lokace. Student pak může sestavovat náhodně vznikající věty, například: „Včera jsem jela tramvají do parku.“ Tato aktivita nejenže podporuje kreativitu studentů, ale umožňuje i procvičování slovní zásoby a gramatických struktur zábavnou formou. Další ukázkou bylo pexeso, kde studenti hledají dvojice slov a obrázků, například „jablko“ – obrázek jablka, což je skvělé pro rozvoj paměti a fixaci slovní zásoby. Výhodou je nejen to, že ChatGPT takové cvičení vytvoří, ale i to, že si uživatel může přesně nadefinovat, která slova, případně obrázky na daných kostkách či pexesových čtvercích budou.

3 kostky na tvoření vět (časové výrazy – slovesa pohybu – lokace)

Významným přínosem tohoto nástroje je možnost okamžité editace kódu (i textu) přímo v aplikaci, což učitelům šetří čas a usnadňuje sdílení hotových materiálů s kolegy či studenty. I když práce s HTML vyžaduje trpělivost, výsledné aktivity mohou být efektivním doplňkem každého kurzu.

Generátor náhodných trojic vytvořený v ChatGPT 4.o with Canvas v HTML

ElevenLabs: Převod textu na realistický hlas

Dalším zmiňovaným nástrojem byla aplikace ElevenLabs, která umožňuje převod textu na realisticky znějící hlas. Tato aplikace je skvělá pro vytváření poslechových cvičení nebo reálných dialogů. Během příspěvku bylo demonstrováno, jak lze pomocí této aplikace vytvářet personalizované nahrávky s různými hlasy, od přirozených po dramatické, například hlas „zlého obra“ pro dětskou pohádku.

Tento nástroj nabízí mnoho možností: od jednoduchých dialogů, které studenti poslouchají, až po komplexní scénáře, které simulují skutečné situace, například rozhovor v obchodě nebo na úřadě. Výhodou ElevenLabs je také poměrně kvalitní podpora češtiny.

Aplikace ElevenLabs – jak vytvořit hlas na míru

Mobilní aplikace ChatGPT: Učitel, který je stále k dispozici

Hlasová interakce je jednou z nejdůležitějších dovedností při učení cizího jazyka. Mobilní aplikace ChatGPT přináší možnost trénovat mluvení, intonaci a správnou výslovnost kdykoliv a kdekoliv. Během ukázky na konferenci byla aplikace použita ke konverzaci na téma počasí, kde umělá inteligence nejenže opravovala chyby, ale také přirozeně reagovala na dotazy autorky příspěvku.

Tato aplikace funguje nejen jako jazykový trenér, ale i jako nástroj pro korekturu výslovnosti. Díky tomu mohou studenti získat okamžitou zpětnou vazbu, která jim pomáhá se v českém jazyce zlepšit. Učitelé pak mohou aplikaci doporučit jako doplněk domácí přípravy, což zajišťuje, že se studenti budou věnovat jazyku i mimo výuku.

ChatGPT aplikace v počítači pro hlasovou komunikaci

Výzvy a budoucnost integrace AI do výuky

I přes obrovský potenciál těchto technologií existují určitá úskalí. Jednou z nich je riziko zneužití, například při online testování, kdy studenti mohou využívat ChatGPT k získání správných odpovědí. A to doslova během pár sekund. Dalším problémem je technická stránka – některé funkce, například generování HTML kódů, vyžadují pečlivé zadání promptu a někdy i opakované úpravy.

Na druhou stranu tyto nástroje významně šetří čas učitelů a přinášejí nové možnosti pro personalizaci výuky i jednotlivých zadání. S postupným vývojem technologií, jako je ChatGPT, se očekává, že se jejich využití ve vzdělávání bude dále rozšiřovat. Jak bylo zmíněno na konferenci, umělá inteligence se stále zlepšuje a dokáže odpovídat na stále složitější požadavky.

Pro ukázku způsobů práce s AI byl i tento příspěvek z velké části vytvořen s pomocí ChatGPT. Autorka příspěvku na konferenci vložila vygenerované titulky z videozáznamu do ChatGPT, zadala, aby napsal příspěvek do sborníku a ten pak sama upravila podle svých představ. Poznali jste to?

Odpočet času

Mgr. Jana Hudečková 

Vystudovala Pedagogickiu fakultu Univerzity Karlovy. Češtinu cizince učí už více než 16 let. V současnosti pracuje v Metodickém a odborném centru Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Kromě toho vydává podcast Učíme se česky. Zabývá se prací v online výukovém prostředí.

 

Článek byl pro AUČCJ napsán k 87. setkání 2. 11. 2024.