Autorka představuje druhý díl souboru výukových materiálů pro žáky-cizince na 2. st. ZŠ, který vznikl v rámci projektu „Podpora integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2023“. Tento díl navazuje na první část, která seznamovala žáky se základy českého jazyka, jako je abeceda, rozlišování rodů podstatných jmen, jednoduché jazykové jevy a základní slovesa v imperativu. Druhý díl rozšiřuje tyto základy o časování pravidelných i nepravidelných sloves v přítomném čase a přináší nové tematické okruhy pro jednotlivé školní předměty, tj. opět český jazyk a literaturu, matematiku, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyziku, chemii a výchovu k občanství. Materiály kombinují vizuálně názorné výkladové části s praktickými úkoly a interaktivními online cvičeními, která jsou dostupná pomocí QR kódů. Tento systém umožňuje žákům procvičovat látku samostatně a současně nabízí možnost zpětné vazby. Instrukce jsou zjednodušené a jsou prezentovány v přítomném čase první osoby množného čísla, což koresponduje s hlavním gramatickým zaměřením dílu. Materiály jsou volně dostupné a nabízejí praktický nástroj pro podporu jazykové i předmětové výuky žáků-cizinců.
DITA MACHÁČKOVÁ
Druhý díl výukových materiálů pro žáky-cizince na druhém stupni základní školy přináší rozšíření jazykových a předmětových kompetencí a staví na základech, které byly položeny v prvním dílu. Tento nový materiál nabízí cílenou podporu žákům-cizincům při osvojení češtiny a orientaci v různých školních předmětech – v českém jazyce, matematice, zeměpise, dějepise, přírodopise, fyzice, chemii a výchově k občanství.
První díl materiálů se zaměřoval na základní jazykové jevy nezbytné pro začátek integrace cizinců do českého školního prostředí. Žáci se v něm učili českou abecedu a psací písmo, rozlišování rodu podstatných jmen (mužský, ženský, střední), tvary tvrdých přídavných jmen a jejich spojování s podstatnými jmény, rozpoznání druhů samohlásek a souhlásek, včetně práce s diakritikou, základní slovesa nezbytná pro komunikaci při výuce v imperativu, prezentovaná prostřednictvím jednoduchých instrukcí.
Obr. 1: Seznam instrukcí
Druhý díl navazuje klíčovým gramatickým tématem – časováním sloves v přítomném čase, což představuje klíčový krok v rozvoji jazykových kompetencí žáků-cizinců. Materiál nabízí jednoduchý a systematický přístup k výuce časování pravidelných i nepravidelných sloves v oznamovacím způsobu aktiva, včetně záporu. Pravidelná slovesa jsou rozdělena do tří skupin založených na zakončení v infinitivu, což usnadňuje pochopení jejich časování (namísto složitého systému slovesných tříd pro české rodilé mluvčí). Postup výuky pravidelných sloves zahrnuje tři kroky:
1. Identifikace skupiny sloves na základě zakončení infinitivu.
2. Odstranění zakončení (např. -AT) a připojení odpovídající osobní koncovky.
3. Přidání záporného prefixu „NE-“ v případě záporu.
Obr. 2: Slovesné třídy a tvary
U nepravidelných sloves jsou žáci vedeni k tomu, aby si osvojili první osobu jednotného čísla (např. „číst – já čtu“), která slouží jako analogický model pro zařazení do některé ze skupin pravidelných sloves, tedy i pro tvoření tvarů dalších slovesných osob. Tento přístup eliminuje nutnost složitých gramatických kategorií a nabízí cizincům jednoduchý model, který je prakticky použitelný.
Druhý díl zachovává vizuální přístup svého předchůdce. Nová slovesa jsou tučně zvýrazněna a jejich významy ilustrovány na poznámkových lístcích. Obrázková podpora opět hraje zásadní roli, protože eliminuje potřebu zprostředkovacího jazyka. Materiály jsou navrženy tak, aby byly názorné a intuitivní, což umožňuje žákům-cizincům snadněji si osvojit probíranou látku.
Každý pracovní list je strukturován s ohledem na postupnou gradaci obtížnosti úkolů. Žák je veden od základního seznámení s jazykovými jevy až po aplikaci nových znalostí v rámci konkrétních úkolů. Tento strukturovaný přístup zajišťuje, že se žáci mohou věnovat probírané látce samostatně, avšak za asistence pedagoga, který ověřuje jejich pochopení.
Obr. 3: Úkoly v přírodopise
V tomto dílu došlo ke změně formátu instrukcí – ty jsou nyní uváděny v přítomném čase první osoby množného čísla, což podporuje gramatické téma. Seznam těchto instrukcí je k dispozici v příloze a obsahuje pokyny jako „řadíme“, „škrtáme“, „počítáme“ či „doplňujeme“. Instrukce jsou navrženy tak, aby byly jednoduché a snadno srozumitelné i pro úplné začátečníky.
Podobně jako v prvním dílu i zde hrají důležitou roli online aktivity. Pomocí oranžových ikonek umístěných u jednotlivých úkolů mohou žáci přistupovat k interaktivním cvičením v aplikaci LearningApps. Pro použití v tištěné formě jsou odkazy na tyto aktivity zařazeny na konec každého pracovního listu ve formě QR kódů. Tato cvičení slouží: a) k upevňování učiva – žáci si mohou opakovaně procvičovat nově získané znalosti, b) k sebekontrole – interaktivní aktivity umožňují žákům ověřit správnost svých odpovědí bez přímé asistence učitele, c) ke zvýšení motivace – cvičení jsou dynamická a mění pořadí položek, což činí aktivity zábavnějšími a efektivnějšími.
Obr. 4: Online aktivita pro dějepis
Soubor je opět rozdělen do dvou hlavních částí:
1. Společná příloha obsahuje a) metodický úvod s podrobnými pokyny pro učitele, b) seznam používaných instrukcí, které podporují probírané gramatické téma.
2. Pracovní listy pro jednotlivé předměty obsahují výkladovou část následovanou úkoly (nebo jsou úkoly průběžně vkládány do textu). Modře zvýrazněné vzory řešení umožňují žákům samostatně kontrolovat správnost jejich řešení. QR kódy vedou k interaktivním aktivitám, jejichž seznam je uveden na konci každého listu.
Autoři materiálů uvažují o pokračování této série. Pokud se podaří zajistit finanční prostředky, třetí díl by se měl zaměřit na další rozvoj jazykových kompetencí. Konkrétně na rozšíření věty holé o další větné členy. Žáci by se učili rozumět jednoduchým faktografickým otázkám a vyhledávat v textech odpovědi. Tento krok by žákům umožnil přejít k aktivnější práci s jazykem, což je nezbytné nejen pro studium dalších předmětů, ale také pro každodenní komunikaci.
Obr. 5: Výkladová část v zeměpise
Soubor vznikl v rámci projektu „Podpora integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2022“, který je financován Ministerstvem vnitra ČR a realizován Odborem sociálních služeb Magistrátu města Plzně. Jeho autorkou je Mgr. Dita Macháčková, lektorka a didaktička češtiny pro cizince na FPE ZČU v Plzni, a grafičkou a ilustrátorkou je BcA. Alina Pylaeva, absolventka FDU ZČU v Plzni. Soubor je volně dostupný zde.
Mgr. DITA MACHÁČKOVÁ
(FAKULTA PEDAGOGICKÁ ZČU V PLZNI)
Vystudovala češtinu a ruštinu na FPE ZČU v Plzni, kde po dokončení studia začala vyučovat ruskou literaturu, ruštinu pro bohemisty a češtinu pro cizince, které se věnuje dodnes. Od roku 2004 působí na LF UK v Plzni, kde vede semináře češtiny pro cizince. Několik let se pravidelně účastní Mezinárodní letní jazykové školy ZČU v Plzni, v letech 2012−2017 jako koordinátorka sekce češtiny. Je členkou zkušebních komisí zkoušek češtiny pro cizince, metodičkou kurzů češtiny pro cizince, přednáší problematiku výuky češtiny pro cizince na ZČU v Plzni a spolupracuje s různými organizacemi (NPI apod.). Je členkou AUČCJ, v letech 2011−2015 působila ve funkci tajemnice. Ve volném čase se věnuje svému projektu CZECHING.
Článek byl pro AUČCJ napsán k 85. setkání 5. 4. 2024.