Vzdělávací materiály Easy Together jsou vizuálně atraktivní, přehledné a snadno použitelné ve výuce, což ocení učitelé i žáci. Téma začleňování dětí z různých kulturních prostředí je dnes aktuální a důležité. Projekt Easy Together se právě na tuto oblast zaměřuje. Spolek Zaedno v jeho rámci vytvořil pestrou sadu vzdělávacích materiálů, které jsou dostupné zdarma, mají elektronickou formu a jsou vícejazyčné. Jejich interaktivní a hravé zpracování pomáhá rozvíjet porozumění, respekt a vzájemné soužití ve školních kolektivech. Materiály jsou vhodné i pro začleňování nově příchozích cizinců, výuku češtiny jako druhého jazyka, rozšiřování slovní zásoby a seznamování s českými reáliemi. Materiály najdete na webových stránkách projektu: www.zaedno.org/home-easy-together.
SEVDALINA KOVÁŘOVÁ KOSTADINOVA
V rámci projektu Easy Together Erasmus+ (Výměna dobré praxe a vývoj vzdělávacích materiálů pro začleňování kulturně různorodých dětí) vyvinul spolek Zaedno ve spolupráci s partnery vzdělávací materiály určené školám a školákům s cílem podpořit inkluzi dětí z různých kulturních prostředí. Projekt realizuje spolek Zaedno ve spolupráci se Školským inspektorátem z rumunského města Brăila. Součástí výstupů je také online publikace Easy Together: Příručka dobré praxe v oblasti začleňování kulturně odlišných dětí.
Materiály jsou k dispozici zdarma v elektronické podobě, vícejazyčné a opakovaně použitelné. Jsou navrženy tak, aby byly poutavé a zábavné. Vybrané materiály jsou dostupné i v tištěné podobě. Všechny lze nalézt online na webových stránkách projektu, přičemž některé sady jsou doplněny o multimediální a interaktivní obsah.
Materiály jsou dostupné v češtině, některé také v rumunštině a angličtině. Jazyková dostupnost se liší podle konkrétního zdroje. Dále jsou využívány i jazyky národnostních menšin oficiálně uznávané vládou České republiky: slovenština, polština, němčina, romština, ruština, ukrajinština, běloruština, bulharština, chorvatština, řečtina, maďarština, srbština a vietnamština. Tyto jazyky jsou především uplatňovány v online hrách a v časopisu Kamarádi.
Sada vzdělávacích materiálů obsahuje:
- tři interaktivní obrázkové knihy a pracovní sešity,
- tři multikulturní programy včetně pracovních a metodických listů pro práci ve třídě,
- pět vzdělávacích online her,
- pět vzdělávacích online kvízů,
- jednu vzdělávací hru k vytištění,
- dvě sady vzdělávacích karet.
Představíme zde vybrané materiály.
Karty pro rozvoj představivosti
https://www.zaedno.org/edu-materials/edu-cards/imagination-cards
Karty pro rozvoj představivosti jsou sada 63 obrázkových karet podporujících představivost, vytvořená s cílem inspirovat vyprávění příběhů, podpořit mezilidské vztahy a povzbudit k reflexi. Na kartách jsou zobrazeny výrazné a podnětné obrázky bez doprovodného textu, což je činí přístupnými a poutavými pro různorodé skupiny. Ať už jsou používány ve dvojicích, malých skupinách nebo individuálně, představují skvělý nástroj pro školní děti, včetně těch z multikulturního a vícejazyčného prostředí.
Citlivé, živé a nápadité ilustrace vytvořila Sevdalina Kovářová Kostadinova, známá jako Sevda, renomovaná ilustrátorka dětských knih. Každý obrázek byl pečlivě vybrán tak, aby rezonoval s mladými žáky, podněcoval kreativitu a vedl k smysluplné konverzaci.
Karty pro rozvoj představivosti jsou ideální pro aktivity jako vyprávění příběhů, prolomení ledů či cvičení na rozšiřování slovní zásoby. Pomáhají zlepšovat komunikaci, rozvíjet jazykové dovednosti a posilovat empatii a porozumění mezi spolužáky. Zároveň nabízejí zábavný a interaktivní způsob, jak zkoumat myšlenky, nápady a pocity.
Jak karty hrát
Níže je uvedeno 12 navržených aktivit pro využití obrázkových karet pro rozvoj představivosti: Skládání příběhu, Poznejme se navzájem, Reflexe, Rozšiřování slovní zásoby, Tichá výměna příběhů, Vystihnutí emocí, Hraní rolí a aktivní naslouchání, Výzva k řešení problémů, Náladová koláž, Paměťové párování, Představ si, co bude dál, Zábavná debata. Podrobnější informace a úplné popisy těchto aktivit najdete na webových stránkách projektu.
Níže je 12 navržených aktivit, jak karty používat, ale jakmile se s nimi seznámíte, pravděpodobně objevíte ještě více kreativních způsobů, jak je přizpůsobit potřebám vašich žáků:
Skládání příběhu
Jak na to:
Zamíchejte balíček a položte jej lícem dolů.
První hráč si vytáhne kartu a začne vyprávět příběh podle obrázku.
Další hráč vytáhne novou kartu a v příběhu pokračuje.
Pokračujte, dokud všichni hráči nepřispějí – vytvoříte tak jedinečný skupinový příběh.
Poznejme se navzájem
Jak na to:
Zamíchejte balíček a rozložte karty lícem nahoru.
Požádejte účastníky, aby si vybrali kartu, která je nejlépe vystihuje.
Každý se představí a vysvětlí, jak karta odráží jeho osobnost, koníčky nebo aktuální náladu.
Varianta: účastníci mohou diskutovat ve dvojicích nebo malých skupinách.
Aktivitu lze využít k prolomení ledů.
Reflexe
Jak na to:
Po skončení libovolné společné aktivity rozložte karty lícem nahoru.
Každý účastník si vybere kartu, která symbolizuje jeho zážitek během aktivity.
Poté si zvolí druhou kartu, která znázorňuje výzvu, které čelil.
Účastníci vysvětlují ve skupině, proč si své karty vybrali.
Rozšiřování slovní zásoby
Jak na to:
Rozložte karty lícem nahoru nebo je náhodně rozdejte.
Požádejte účastníky, aby si vybrali kartu a popsali ji co největším počtem nových slov.
Ještě větší výzvou může být vytvoření věty, krátkého příběhu nebo dialogu inspirovaného kartou.
Účastníci své popisy nebo příběhy sdílejí ve skupině.
Tichá výměna příběhů
Jak na to:
Každému účastníkovi dejte 5–7 karet.
V tichosti si je účastníci seřadí tak, aby tvořily nějaký příběh.
Každý svůj příběh nechá interpretovat ostatními.
Poté autor příběh vysvětlí a porovná s interpretacemi ostatních.
Vystihnutí emocí
Jak na to:
Karty rozložte lícem nahoru na stůl nebo podlahu.
Navrhněte emoci (např. radost, frustrace, nadšení).
Účastníci si vyberou kartu, která podle nich tuto emoci nejlépe vystihuje, a svůj výběr krátce vysvětlí.
Podpořte diskuzi o tom, jak karta souvisí s jejich osobním prožíváním dané emoce.
Hraní rolí a aktivní naslouchání
Jak na to:
Účastníci se rozdělí do dvojic.
Každý si vybere kartu a představí si, že je postavou nebo objektem na obrázku.
Střídavě sdílejí, kým jsou, jak se cítí, jaké mají problémy či o čem sní.
Zatímco jeden mluví, druhý aktivně naslouchá: dívá se do očí, přikyvuje, používá neverbální signály, nepřerušuje, ve vhodný okamžik klade upřesňující otázky.
Výzva k řešení problémů
Jak na to:
Zamíchejte balíček a rozložte karty lícem nahoru.
Představte skupině problém nebo výzvu.
Požádejte účastníky, aby vybrali kartu, která podle nich symbolizuje možné řešení nebo strategii.
Každý vysvětlí, proč si danou kartu vybral a jak souvisí s problémem.
Náladová koláž
Jak na to:
Rozložte karty lícem nahoru.
Účastníci si vyberou několik karet, které odrážejí jejich aktuální náladu nebo pocity.
Z vybraných karet vytvoří „náladovou koláž“ a svůj výběr vysvětlí.
Aktivitu lze využít k prolomení ledů nebo jako úvod k diskuzi.
Paměťové párování
Jak na to:
Zamíchejte karty a položte je lícem dolů.
Účastníci se střídají v otáčení dvojic karet a hledání souvislostí mezi otočenými obrázky.
Pokud je spojení nalezeno, hráč jej vysvětlí a dvojici si ponechá.
Pokračujte, dokud nejsou karty spárovány.
Představ si, co bude dál
Jak na to:
Rozdejte každému účastníkovi nebo dvojici účastníků jednu kartu.
Karty si účastníci případně mohou navzájem vyměnit.
Požádejte je, aby popsali, co se na obrázku děje.
Poté ať si představí a vypráví, jak bude příběh pokračovat.
Zábavná debata
Jak na to:
Zamíchejte karty a rozdejte je mezi účastníky.
Vyberte zábavné a kreativní téma nebo scénář, např.: „Která karta by byla nejlepší kamarád?“, „Která karta má nejvtipnější výraz?“, „Která karta nejlépe vystihuje tvého vysněného učitele?“
Účastníci se střídají v prezentaci své karty a obhajují, proč se nejlépe hodí k tématu.
Po prezentacích skupina hlasuje o nejpřesvědčivějším nebo nejzábavnějším vysvětlení a vybere vítěze.
Karty s otázkami Talk Together
https://www.zaedno.org/edu-materials/edu-cards/question-cards-talk-together
Talk Together je zábavná hra, která podporuje interakci a spojení. Je určena pro školní děti, včetně těch z různých kulturních a jazykových prostředí. Hra obsahuje 124 otázkových karet rozdělených do pěti barevně označených sekcí: „Co bys přidal?“, „Raději bys…“, „Sny a přání“, „Moje oblíbené“ a „Řekni to upřímně“.
Je ideální pro malé skupiny, dvojice nebo dokonce individuální sezení s mentorem či učitelem. Tato hra podporuje děti, aby sdílely své myšlenky, preference a představivost. Talk Together pomáhá rozvíjet empatii, zlepšovat komunikaci a podporovat vzájemné porozumění mezi spolužáky. Je to také zábavný a interaktivní způsob, jak se naučit nová slova a fráze, což efektivně pomáhá zlepšit jazykové dovednosti.
Jak hrát Talk Together
- Vyberte si hraní v malých skupinách, dvojicích nebo s mentorem/učitelem.
- Zamíchejte všechny otázkové karty ze všech pěti sekcí.
- Položte balíček karet lícem dolů.
- Střídejte se v tahání karet.
- Každý hráč odpoví na otázku, kterou vytáhne, nebo pouze hráč, který kartu vytáhl, odpoví. Zkuste oba způsoby a zjistěte, co nejlépe funguje pro vaši skupinu.
- Hráči mohou přeskočit otázky, na které nechtějí odpovědět.
- Pokračujte v hraní, dokud si hru všichni užívají.
Žlutá sekce
Co bys k tomu přidal/a?
V sekci „Co bys k tomu přidal/a?“ začíná první hráč tím, že přiřadí slovo nebo frázi k výzvě na kartě. Každý další hráč přidá nové slovo nebo frázi, které souvisejí s předchozím. Například pokud karta říká „pláž“, další hráč může říct „písečné hrady“, následující hráč „moře“… Cílem je vytvořit řetězec souvisejících slov a hra pokračuje, dokud někdo nezačne příliš otálet nebo hráčům nedojde inspirace.
Zelená sekce
Raději bys…
V části „Raději bys…“ se hráči střídají ve výběru mezi dvěma možnostmi, přičemž každá z nich má své vlastní kouzlo nebo výzvu. Například: „Raději bys měl schopnost létat nebo být neviditelný?“ Každý hráč si vybere jednu z možností a vysvětlí proč. Hra pokračuje sdílením a zdůvodňováním individuálních preferencí.
Oranžová sekce
Sny a přání
V sekci „Sny a přání“ hráči střídavě sdílejí své aspirace, preference a nápady. Každý hráč odpovídá na otázky jako „Kým chceš být v životě?“ nebo „Pokud bys chytil zlatou rybku, jaké tři přání by sis přál?“ Karty podporují smysluplné rozhovory a pomáhají hráčům lépe se poznat.
Modrá sekce
Moje oblíbené
V sekci „Moje oblíbené“ hráči odpovídají na otázky jako „Moje oblíbené místo na dovolenou je…“ nebo „Můj oblíbený hudební žánr je…“ a sdílejí své odpovědi se skupinou. To spouští konverzace a pomáhá všem lépe se poznat.
Fialová sekce
Řekni to upřímně
V části „Řekni to upřímně“ hráči prozkoumávají a sdílejí své emoce prostřednictvím hloubavějších otázek. Každý hráč vytáhne kartu s výzvami jako „Co tě dělá šťastným a proč?“ nebo „Co je něco, na co jsi hrdý/á a proč?“ Jak hráči odpovídají a diskutují o svých pocitech, získávají hlubší pohledy na sebe a ostatní.
Obrázky vyprávějí pražské příběhy
Publikace na podporu integrace dětí s odlišným mateřským jazykem.
https://www.zaedno.org/edu-materials/workbooks/871-obrazky-vypraveji-prazske-pribehy
Cílem publikace je podpořit děti, které pocházejí z odlišného jazykového prostředí, aby se zlepšily v češtině hravým způsobem, odlišným od běžné školní výuky. Kniha zároveň přibližuje některé pražské a české reálie a napomáhá jejich lepšímu pochopení pomocí názorných obrázků.
Tato kniha sice z nikoho odborníka na jazyky či spisovatele neudělá, ale poskytne dětem návod, rady a tipy, jak se zdokonalit v českém jazyce, rozšířit svou slovní zásobu, zlepšit způsoby vyjadřování a vyprávění příběhů.
Čtenáři budou v pěti kapitolách postupovat krok po kroku, od nejjednoduššího po složitější. Začnou jednoduchými obrázkovými slovníky a obrázkovými kartičkami, jejichž cílem je rozšíření základní slovní zásoby. Pak budou popisovat ústně, co vidí na obrázcích – jaké předměty a postavy tam jsou a jak vypadají, aby byl popis co nejvěrnější. Tiché komiksy budou jistě velmi zábavné. Děti v nich budou dotvářet příběh tak, že budou dopisovat dialogy postav do prázdných komiksových bublin. A konečně v páté kapitole budou psát příběhy podle naznačené osnovy. Příběhy jsou zasazeny do několika pražských míst.
Online verze knihy je interaktivní – texty si do ní můžete dopisovat na svém počítači.
Interaktivní verze knihy:
Hlavním přínosem je to, že si ji celou můžete vyplnit přímo tady – v internetovém prohlížeči a nepotřebujete k tomu žádné speciální programy. Pak si ji můžete takto vyplněnou, třeba jen částečně, stáhnout na svůj počítač a pokračovat ve vyplňování pomocí bezplatného programu Adobe Reader. Rozpracovanou knihu nelze uložit přímo zde na webu. Pokud chcete dál v dopisování pokračovat později, je třeba si rozpracovanou verzi stáhnout a pak pokračovat na svém počítači třeba pomocí Adobe Reader.
Co vše je tedy možné?
- Dopisování textů do připravených polí
- Stažení dokumentu nebo práce online
- Tisk dokumentu
- Vyhledávání v dokumentu
- Výběr a kopírování textu
- Zvýraznění nebo podtržení vybraného textu
- Přidávání komentářů, jejich úprava, mazání a odpovídání na ně
- Kreslení v dokumentu různými barvami a tloušťkami čar a jejich mazání
- Navigace v dokumentu pomocí náhledových obrázků stránek
- Výběr různých možností zobrazení
- Stažení PDF i s vlastními úpravami
Projekt Easy Together představuje promyšlený a moderní přístup k začleňování dětí z odlišných kulturních prostředí. Díky propojení odborných zkušeností a tvůrčího zpracování nabízí širokou škálu vzdělávacích materiálů, které podporují nejen rozvoj jazykových dovedností, ale i mezikulturní porozumění, spolupráci a respekt. Materiály jsou navrženy tak, aby byly inspirativní pro učitele a zároveň poutavé pro žáky. Díky své vizuální atraktivitě, vícejazyčnému zpracování a volné dostupnosti představují cenný nástroj nejen pro školy, ale i pro rodiny či komunitní centra, které se věnují práci s dětmi s různým kulturním zázemím. Projekt ukazuje, že inkluze a otevřenost lze rozvíjet hravým, kreativním a efektivním způsobem.
MgA. Sevdalina Kovářová Kostadinova (Spolek Zaedno)
Vystudovala Uměleckou akademii v Sofii a poté pokračovala ve studiu grafiky a ilustrace na Akademii výtvarných umění v Drážďanech. Po příchodu do České republiky se dlouhodobě věnuje výtvarné tvorbě pro děti, ilustraci a grafickému designu. Je zakladatelkou a vedoucí projektu Kamarádi a spoluzakladatelkou Spolku Zaedno, který se zaměřuje na inkluzi dětí z různých kulturních prostředí a podporu multikulturního vzdělávání. Je autorkou řady vzdělávacích materiálů, publikací a výtvarných projektů, které získaly ocenění včetně Evropské jazykové ceny Label. Kromě ilustrace se věnuje i volné tvorbě a pravidelně vystavuje v ČR i zahraničí.
Článek byl pro AUČCJ napsán k 89. konferenci 31. 5. 2025.




Vystudovala Uměleckou akademii v Sofii a poté pokračovala ve studiu grafiky a ilustrace na Akademii výtvarných umění v Drážďanech. Po příchodu do České republiky se dlouhodobě věnuje výtvarné tvorbě pro děti, ilustraci a grafickému designu. Je zakladatelkou a vedoucí projektu Kamarádi a spoluzakladatelkou Spolku Zaedno, který se zaměřuje na inkluzi dětí z různých kulturních prostředí a podporu multikulturního vzdělávání. Je autorkou řady vzdělávacích materiálů, publikací a výtvarných projektů, které získaly ocenění včetně Evropské jazykové ceny Label. Kromě ilustrace se věnuje i volné tvorbě a pravidelně vystavuje v ČR i zahraničí.