Lektor na volné noze

Text stručně nastiňuje, jak pracuje lektor na volné noze – osoba samostatně výdělečně činná. Lektorský freelancing není jen samotná výuka, ale organizace celého způsobu podnikání. Čtenáři se seznámí s tím, jak se na vstup na volnou nohu připravit (legislativně, administrativně, organizačně…), jak přistupovat k potenciálnímu klientu-studentovi a jaké základní možnosti propagace lektorských služeb se nabízejí.

 

JITKA POUROVÁ

Být na volné noze znamená kompletně převzít zodpovědnost za sebe sama. Žádný šéf, žádné zadané úkoly a povinnosti, ale taky žádné zaměstnanecké benefity nebo pracovní vybavení, žádná pomoc kolegů nebo možnost poradit se na pracovišti. Lektor na volné noze si připraví svoji nabídku výuky, propaguje ji, aby získal studenty, domlouvá podmínky výuky a organizačně a administrativně celý proces výuky zajišťuje včetně finanční či technické stránky. A pak je tu samozřejmě samotná výuka.

Příprava na freelancing

Práce na volné noze se řídí zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. K vyřízení živnostenského oprávnění stačí jedna návštěva na živnostenském úřadě, občanský průkaz, úhrada správního poplatku a výběr oborů činnosti volné živnosti. To vše je možné podat i elektronicky. Právo provozovat živnost – stát se osobou samostatně výdělečně činnou – vzniká dnem ohlášení živnosti živnostenskému úřadu.

Před zahájením práce na volné noze může hodně pomoci navštívit web www.navolnenoze.cz a nastudovat si tamní blog. Nováček se dozví spoustu užitečných informací, které se mu budou později hodit. Komplexně působení na volné noze pojímá také kniha Roberta Vlacha Na volné noze.

Pokud si lektor nechce pronajímat místnost k výuce, nebude do podnikání potřebovat příliš vysoké vstupní investice. I přesto je však vhodné vybavit se finanční rezervou do začátku (na 6–12 měsíců), než se podnikání rozběhne tak, jak očekává.

Jestli bude lektor preferovat online výuku, pak se potřebuje předem dobře technicky vybavit (vysokorychlostní internet, počítač, kamera, sluchátka, vysílací program, aplikace či programy pro vedení samotné výuky, zabezpečení dat apod.).

Až se přihlásí první student, je třeba mít připravenou organizaci výuky a seznámit studenta s tím, jak bude probíhat (nastavení pravidel výuky, platby za lekce, rušení lekcí, časová organizace, skupinové kurzy…).

K práci na volné noze patří také vedení účetnictví. Při registraci jako OSVČ na správě sociálního zabezpečení a ve zdravotní pojišťovně lektor zjistí, jaké zálohy na zdravotní a sociální pojištění bude platit. Jednou za rok ho čeká vyplnění daňového přiznání. A v případě klientů-plátců DPH v zahraničí nebo při nákupu služeb ze zahraničí s místem plnění v tuzemsku (typicky nákup zahraničních digitálních aplikací) je třeba se zaregistrovat na finančním úřadě jako tzv. identifikovaná osoba.

Podnikání na volné noze je ovlivněno množstvím zákonů (např. živnostenský zákon, obchodní zákoník, občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele, zákon o cenách, autorský zákon, zákon o regulaci reklamy, zákon o ochraně osobních údajů, GDPR…). Jejich znalost bude pravděpodobně přesahovat kapacitu lektora, proto je vhodné mít po ruce kontakty na odborníky, kteří pomohou s řešením daných situací (IT – servis, finance, propagace…). Lze je najít například v katalogu Na volné noze na stejnojmenném webu.

A teprve teď přichází ke slovu samotná výuka a její obsah. Lektor na volné noze je profesionál, který zná velmi dobře nejen vyučovaný jazyk, ale i metodiku výuky, dokáže zařadit studenta do náležité úrovně, nabídnout mu vhodnou učebnici apod.

Propagace lektora na volné noze

Cílem podnikatele na volné noze je, aby u něj zákazník nakoupil jeho zboží nebo službu. Cílem lektora na volné noze je, aby si ho student vybral a „koupil si“ jeho službu, tedy začal s ním studovat. Čím přesněji bude lektor specifikovat svoji nabídku – koho učí, co učí –, tím spíše si potenciální student představí, jak mu lektor pomůže vyřešit jeho problém (komunikovat v běžných každodenních situacích, v práci, zvládnout přijímací zkoušky na vysokou školu apod.). Vědět, kdo je „můj“ zákazník, je odrazový můstek k dalším aktivitám.

Ukazovat to, co nabízí, může lektor například na webových stránkách, na sociálních sítích, na blogu, v oborových médiích, na konferencích nebo při neformálních setkáních. Cílem je ukázat, jak pracuje a jak konkrétně může studentovi pomoci. Student musí mít důvod, aby „nakoupil“, aby si lektora vybral.

Pokud chce mít lektor volnou ruku v tom, jak a kdy informace o své práci sdělovat, je vhodné si postupně vybudovat „vlastní“ digitální prostor. V případě tvorby webových stránek se postupuje od nákupu domény přes výběr šablony webu po nasazení redakčního systému (například WordPress). Pak přichází fáze plnění webu obsahem (v té souvislosti stojí za to osvojit si stylistické dovednosti psaní pro web). A po spuštění webu je důležité měřit návštěvnost jednotlivých stránek (například pomocí nástroje Google Analytics), vyhodnocovat ji a stránky průběžně upravovat. Existují opět odborníci, kteří můžou pomoci buď na začátku při vytváření webu, nebo průběžně při jeho správě. Web by měl být živý, autentický a dostatečně informativní.

Další možností „vlastního“ digitálního prostoru jsou profesní profily na sociálních sítích. Platí pro ně již zmíněná pravidla: znalost toho, kdo je můj zákazník a co potřebuje. Podle toho si lektor vybere vhodné sítě k sebepropagaci a bude je plnit vhodným obsahem. Rozdíl oproti webovým stránkám je v tom, že na sítě se lidé chodí především bavit. Tomu je třeba přizpůsobit obsah.

Nepřekonaným (a nepřekonatelným) způsobem propagace jsou reference zákazníků. Lektorovi udělají skvělou službu, potenciálnímu klientovi nabídnou zkušenost jiných studentů. Je proto vhodné aktivně o reference žádat a pracovat s nimi.

Existují i další možnosti propagace včetně placené (zápis v katalozích, reklama na sociálních sítích…), ale ať už si lektor vybere jakoukoli, měla by jeho komunikace s klienty být pravidelná, snadno rozpoznatelná (mít vlastní styl) a profesionální.

Je zjevné, že podnikání na volné noze stojí hodně času a úsilí. Může taky určitý čas trvat, než se vše zaběhne podle lektorových představ. Vyplatí se tedy jak nechat si pomoci od odborníků, tak si nastavit vlastní systém práce – hodně ji procesovat, automatizovat a plánovat. Spolu s aktivitou, trpělivostí a výdrží tak vznikne podhoubí, ve kterém může vyrůst spokojené podnikání na volné noze.

 

Mgr. Jitka Pourová

Vystudovala český jazyk a literaturu na FF UK v Praze. Češtinu vyučuje od roku 1996, češtinu pro cizince od roku 2013, od roku 2015 na volné noze. Vytváří doplňující výukové materiály v elektronické podobě (e-knihy Učte se česky v kuchyni, Čeština pro dny, kdy prší, Česká diakritika, pracovní listy V obchodě A1–B2, Volný čas A1–B2, Karel IV. A1–B2). Pořádá také semináře pro lektory češtiny jako cizího jazyka. Kromě toho se věnuje jazykovým korekturám českých textů.

 

Článek byl pro AUČCJ napsán k 88. setkání 1. 3. 2025.